Okay helt passionskifte er det ikke, men i hvert fald indenfor uddannelse.
Jeg ville jo virkelig gerne arbejde indenfor film - nærmere bestemt Production Design, men jeg er gået hen og er blevet mere forelsket i Grafisk Design. Det er det eneste jeg nørder på, læser bøger om og gerne vil eksperimentere med (forbandede dyre illustrator).
Men altså, min interesse for film er bestemt ikke forsvundet, og jeg er stadig en nørd, men så vil jeg nok egentlig hellere være med til udviklingen af plakater, cover og reklame.
Jeg er i skrivende stund i gang med at undersøge mine muligheder, der er selvfølgelig stadig Designskolen, men jeg må indrømme det bliver mindre og mindre tiltalende jo mere jeg hører om at gå der.
Den sindsyge konkurrence-spirit er virkelig slet ikke mig, så nu må vi se hvad jeg ender med.
-
Tja, og så det overfladiske pis?
Jeg tænker tit på hvordan jeg skal begå mig i en verden af kunst og design når jeg ofte synes det er prætenstiøst og højrøvet. Overfladisk. Det samme.
Jeg ved godt at kunstscenen i Danmark gerne vil noget. Har noget på hjerte, men jeg bliver simpelthen så træt af at se de samme hipster-trekanter, illuminati øjne, børnetegninger og pop-art over det hele.
Der går heller ikke lang tid før jeg knækker mig i lårfede stråler over mærker som Monki, ACNE mm.
Det går alle de unge kreative jo i, ikke?!
Derudover bliver kunsten altid pakket ind i flotte, snobbede og for de fleste, u-forståelige vendinger.
Når en udstilling skal sælges bliver den analyseret så meget, at hvis det ikke er det man får ud af det så er man ikke hip nok.
Det holder op med at være lettilgængeligt.
For at illustrere pointen, hvordan jeg opfatter det, så er her en lille anbefaling af en udstilling fundet på I Do Art.
“På udstillingen Arbejdsmark fremlægger Christian Vind sine seneste fund fra sin udgravning af vores billedkultur. I to store collageværker er en imponerende mængde billeder, ca. 450 i hver, organiseret ud fra en række formelle lighedsparametre og fælles grundtræk som eksempelvis cirklen og kvadratet, der åbner veje ind i billedfladens overflod af tegn. Placeret i nærheden af hinanden skabes koblinger mellem umiddelbart arbitrære motiver som loftet i et kirkerum, mundingen af en grotte, en fjern galakse, en forhistorisk maske, en hjernescanning, en sten med helleristninger og Gundestrupkarret.
Som en demonstration af motivforvandlingens mirakel er collagerne fulde af opfindsomme og dristige associationskæder, der med blikkets vandring kommer til syne og opløses i stadigt nye forgreninger og betydningssammenhænge. I mellemrummene mellem billederne indføres en egenartet logik, der med sidestillingen af det heterogene materiale transcenderer tid og sted. Mens hvert billede i sig selv henviser til noget klart defineret uden for collagens kant, optræder de her som foranderlige pejlemærker i et encyklopædisk, mentalt kort over kollektiv erindring og kulturarv.”
Vil faktisk rigtig gerne høre jeres tanker omkring det, hvis i har gjort jer tanker om det?
8 kommentarer:
Åh, jeg kan virkelig godt følge dig. Nu er jeg ikke i samme situation som dig, jeg vil jo ikke arbejde indenfor det kreative område. Men jeg er i hvert fald selv ved at brække mig over de tendenser, som du nævner.
Jeg kan ikke rigtig forklare det. Men det er som om, at mange de værdier jeg tidligere har stået for nu er blevet moderne, eksempelvis at høre "alternativ musik", gå rocket/casual påklædt osv. Dengang jeg gik op i disse værdier, var det ikke socialt acceptabelt, men noget jeg kæmpede for. Nu er de værdier blevet moderne i vores hipster samfund, hvor de jo handler om at være "alternativ". De selvsamme modetøser som tidligere fordømte mig tager gladeligt værdierne til sig. Pointen er, at folk tager en masse ting til sig, blot fordi det er moderne, men uden egentlig at have hjertet (og hjernen) i det. Det samme med økologi, børnetegningerne (som egentlig startede ud med at have en del positive politiske budskaber) og kreativiteten. I dag er højborgen for kunst tilsyneladende instagram billeder, hvilket er et fint eksempel på, at det handler om udstråle kreativitet, fremfor rent faktisk at være det.
Det jeg prøver at sige er vist, at jeg er træt af, at alle de kreative områder overtages af folk, som ikke vil noget med det. På en eller anden måde gør det også, at jeg føler mig lidt trådt på.
Det er ærgerligt, hvis Designskolen ender med at være 80% folk som går der af overfladiske årsager. Og 20 % (som dig), som gør det fordi de rent faktisk har en "ærlig interesse" i feltet.
Det er måske ikke helt det samme, som du tænker. Men det er i hvert fald mine tanker omkring området.
Møz ;)
MØS ;)
Jeg bliver jo nødt til at kommentere her også. haha.
"hipster-trekanter" -> good one!! ;)
enig.
Kender godt dit problem med uddannelsen :) Vil selv gerne ind på arkitektskolen, men pga det høje gennemsnitskrav og den svære optagelsesprøve er det endnu ikke lykkedes for mig, men da jeg lige som dig rigtig gerne vil arbejde inden for en kreativ branche, måtte jeg også finde et alternativ, da pengene jo ikke hænger på træerne. Men fandt en markedsførings økonomuddannelse med specialet reklame i Randers, som jeg så går på nu på første år, og så vildt jeg er indforstået med får vi mulighed for at snuse lidt til blandt andet illustrator og andre programmer til at lave blandt andet reklamer, hvis det var den vej du vil? Dog skal det siges at på første semester har man kun økonomi fag, og så kommer det kreative fra andet semester. Der udover skal man i praktik i 3 måneder, så man får også mulighed for at bruge det man har lært før man bliver kastet ud i verden. Interesseret? Så kig her: http://www.eadania.dk/uddannelser/business+uddannelser/markedsf%C3%B8rings%C3%B8konom+gl-c8-/speciale+i+reklame ellers er der jo også KEA inde i København, der har de vist kreative fag fra dag 1, men der skal man til optagelsesprøve før man kan komme ind, det skal man ikke til den her i Randers :) Håber du kan bruge min hjælp :)
Tusind tak for dit råd, men jeg tror bestemt ikke jeg skal rode mig ud i økonomi :D
Har faktisk selv overvejet KEA. Der er kun optagelsesprøve hvis dit snit ikke er højt nok (hvilket mit selvfølgelig ikke er, baah).
Hmm... Fik vist skræmt dig lidt for meget, for det er ikke økonomi i form af tal. Jo vi regner en lille bitte smule, men det er ret simpelt selv for dem som ikke kan finde ud af matematik overhovedet. Men egentlig er det mere ting i form af markedsføring som vi lærer om, og det er mest teorier og analyser vi har med at gøre.
Det lider bestemt ikke ligeså skræmmende, kan man kun læse det i Randers? Ej det kan jeg jo selvfølgelig selv slå op, haha.
Men er du glad for det? Eller synes du der mangler noget? :)
Ja markedsføringsøkonom uddannelsen findes flere steder i landet, men det er vist kun i Randers at de har den med specialet reklame. Og ja egentlig er jeg meget glad for at gå her. Undervisningen minder meget om det på gymnasiet, med klasseundervisning, en masse gruppe arbejde og sådan. Dog begynder selve reklamefagene, altså der hvor man får lov til at være lidt kreativ, først på andet semester, hvor jeg synes at det godt måtte begynde på første semester, men det er jo fordi at så kan folk nå at skift linje og sådan. Men kan jo så først fortælle dig hvordan reklame fagene er når vi når forbi jul :)
Send en kommentar